Waking Mars

01.09.2013 kl. 12:00
Jag köpte Waking Mars i någon Humble Bundle för ett tag sedan men för någon vecka sedan grävde jag igenom de spel som jag köpt i dessa Humble Bundles så noterade jag att Waking Mars var med där och att den nu hade en steamkod.

Nå nu har det ju blivit så att alla spel som inte är på steam är spel som man inte vet om att man äger så jag aktiverade spelet och satte mig ned för en liten session av ett besök till Mars.

Waking Mars är en kombination av arkeologi och trädgårdsskötsel. Skötseln är ett pusselelement där man med hjälp av olika frön planterar liv och försöker skapa ett fungerande ekosystem som leder till att gångar öppnas.

Det hela händer medan personen man spelar som undrar över om det är rätt att rubba de ekosystem som redan finns. Förstås det visar sig att det man gör är gott. Mer eller mindre.

Det finns spel som jag själv skulle vilja göra någon dag och en av mina drömmar har varit ett spel som består av utforskning av någonting främmande men där det i princip är en ruin. I Metroid Prime fanns det i början någon slags ruiner där det kändes som att man vandrade in i en ny värld (jag spelade inte så långt så jag vet inte om det föll ihop totalt senare). Eller i Prometheus så fanns den där känslan där för en liten stund innan filmen föll ihop totalt.

Waking Mars har en del av den här känslan. Där mysteriet sakta reds ut medan man går djupare in i en grotta på Mars.

För ett tag sedan så pratade jag science fiction-dataspel på Rasecon och det fick mig då att fundera på science fiction-dataspel som är mer science fiction än det där andra de är. Det exemplet som jag då kom på var Sid Meier's Alpha Centauri som kändes som ett väldigt SF-spel.

Det är förstås svårt att sätta fingret på vad det här SF är. Men många spel är ju bara på ytan litet SF. Man spelar en flygsimulator eller skjuter litet ondingar eller dylikt men det känns inte somom det utforskar de där idéerna som oftast är centrum av SF. Alpha Centauri försökte litet grann med sådant samtidigt som den byggde upp en fascinerande främmande värld. Och nu gör Waking Mars något liknande. Allting som händer hör ihop med litet kvasivetenskaplig mumbojumbo som inte har något med verkligheten att göra. Men den försöker åtminstone och på något sätt känns det rätt.

Och så känns det främmande. Det är väl det som det handlar om litet också. Utforskning av något som är totalt främmande. Utforskning som består av att försöka förstå det som är främmande. Istället för att ta livet av det.

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 3 med bokstäver:

Yes. Indeed. Jag är Shinan. Real name: Jan Karell. Kallas Jaane. Kallas också en hel del annat ibland. Jag minns sällan namn. Så det är därför som, när jag träffar dig, jag inte kallar dig vid ditt namn för tänk om jag sade fel namn. Det skulle vara litet halvfel. Jag är också raseborgare. Dvs jag kommer från staden Raseborg. De flesta som bor i Raseborg är dock inte raseborgare. Men några finns det väl. Det finns också ett antal raseborgare som inte bor i Raseborg.