Warcraft och Noaks ark

Nu minns jag inte om jag har skrivit om det här tidigare. Det är en tes jag har haft ganska länge och som jag delar med mig alltid när jag har möjlighet. Ända sedan Darren Aronofskis Noah kom ut. Eller egentligen sedan jag lyssnade till Slashfilmcasts recension av Noah. Nu minns jag inte vem av de på casten som sade det men han nämnde att Noah är som en av de där fantasyfilmerna som ger en kort expositionsdump och sedan förväntar sig att folk bara ska hänga med i vad som händer.

Många tvivlare av fantastisk film brukar nämna att det är en massa konstiga namn och varelser som man ska hålla reda på och att det hela är bara löjligt och orealistiskt. Det här är något som fantastik jobbar på hela tiden. Det vägs än det ena än det andra. Hur mycket kan man räkna med att publiken vet och hur mycket ska sägas rakt ut?

Warcraft är en film som säger rätt litet. Noah är också en film som säger rätt litet.

I viss mån kan jag uppskatta det. Det är något speciellt med att försöka luska ut vad som egentligen händer i en film. Många otroligt trevliga filmupplevelser är av filmer som jag missat det första tio minuterna av. De tio minuter där alla personer presenteras så att man vet vem de är och vilken relation de har till varandra. Att komma in när man förväntas veta vem alla är kan vara riktigt roligt. Ibland.

Noah baserar ju sig på biblisk mytologi och vissa grundsaker är ju sådana som sipprat in genom populärkultur. Warcraft baserar sig på ett såpass stort kulturellt fenomen att även där har vissa grundsaker runnit igenom diverse filter.

Det är väl nu som jag ska erkänna att jag aldrig spelat ett enda Warcraftspel. Men grundpremissen som jag har förstått den är en Warhammer-ripoff. (insert smiley)

Men det var rätt skoj i Warcraftfilmen hur det ibland kändes somom det lämnades plats för jubel och applåder när någon karaktär sade sitt namn. Det är som i något som jag såg nyligen (inte warcraft, men det kunde varit det) någon tog av sig typ en motorcykelhjälm, såg mot kameran och sade sitt namn och sedan klippte det till en annan scen eller dylikt. Det var kanske tänkt som en "WTF"-moment men jag hade aldrig sett karaktären förr. Men det kändes somom jag borde ha gjort det.

Så vad är pointed med dessa likheter mellan Noah och Warcraft? Jo det är såklart hela de här klassiska fantastikfördomarna. Om något är "fantasy" så är det obegripligt när någon heter "Medivh", eller "Gul'dan" och "sådant kan man inte ta på allvar" medan när det är noaks ark det handlar om och folk heter "Semyaza" eller "Na'el" så är det helt acceptabelt.

Man ser det på Rotten Tomatoes. Noah sitter på sina 76% och Warcraft på 29%. Förstås jag vet inte om Warcraft direkt förtjänar jättemycket mer men jag är definitivt säker på att Noah förtjänar rätt mycket mindre... (notera att publikens poäng av samma filmer är nästan exakt motsatta, vilket också är intressant)

 

Förstås fantastikfördomar är ju en gammal "pet peeve" för mig. I det här fallet är det ju också datorspelsfördomar.

Publicerad 12.07.2016 kl. 13:10

The Sound of Music

Ja, jag är alltså ju med på Raseborgs Sommarteater och The Sound of Music, inget konstigt med det, jag brukar ju ändå vara där nästan varje år. Men i och med det har jag en längre tid tänkt att jag borde skriva ned mitt "förhållande" till The Sound of Music-filmen. T.ex. insåg jag ungefär i år att jag förmodligen aldrig sett hela filmen. Trots det här är det en film som gjorde ett intryck. Då för oerhört länge sedan.

Så jag ska gå ned längs med minnenas allé och rambla på som bara fan medan jag försöker rekonstruera några minnen från tjugo år sedan.

Tjugo år sedan ja. Jag kan inte exakt tidsbestämma men jag kan ungefär göra det. Jag såg The Sound of Music en vår eller sommardag under lågstadietiden. Vi bodde ännu i Västerby eftersom jag minns platsen jag såg filmen, dock måste det varit relativt nära högstadietiden för jag minns att filmen fanns relativt färskt i mitt huvud när jag förmodligen gick på sjuan.

Jag vet dock inte om det var en eftermiddag efter skolan eller om det var sommarlov. Jag minns dock att solen sken genom fönstret så för att se TV:n så var jag tvungen att stå så att jag skuggade skärmen. Jag kanalsurfade (eller så kanalsurfande som man nu kunde göra på den tiden när vi bara hade fyra kanaler) och fastnade för The Sound of Music.

Det att jag fastnade för filmen leder mig till att gissa att jag nog inte har sett hela filmen. Jag tror jag började se någonstans där Maria dök upp hos von Trapp. Mest för att när jag nu i år har hållit på med pjäsen så har jag inte haft något minne av att nunnorna skulle varit med i början. Å andra sidan kan det också varit så länge sedan att jag helt enkelt inte kom ihåg något. För ett faktum är att det är väldigt litet som jag verkligen kommer ihåg av hela grejen.

Nåväl orsaken till att jag fastnade för filmen var att den hade svensk textning. Då för länge sedan kom det ibland program med textning på två språk. Och att råka komma över ett TV-program där man mer eller mindre kunde förstå vad som hände gjorde ju att man genast satte sig för att titta på det. Även om det såg litet gammalt och dåligt ut.

Sedan började de sjunga. Det här var främmande för mig för musikaler var på det stora hela främmande för mig. Jag visste inte hur jag skulle ta det. Ibland känns det fånigt när det ska sjungas hela tiden i musikaler. Det krävs en viss inställning för att komma in i stilen. Litet som när jag såg om Babylon 5 för ett antal år sedan. Det tog några avsnitt innan man var på samma våglängd som TV-serien. På samma sätt kan det ta ett tag att riktigt vara på samma sida som en musikal. Speciellt då det är oväntat.

Men inte tar det ju länge innan man har total Buy-in. Det här måste jag ha haft när det kom till The Sound of Music för annars hade jag ju inte ställt mig där för att skugga TV:n för att samtidigt se bättre vad som skedde på skärmen.

Jag minns att jag vid ett tillfälle i filmen var tvungen att gräva fram TV-programbladet (en hel veckas TV-tablå kom i pappersform på denna tid, hur otroligt det än må låta), vad det riktigt var som jag såg på.

Jag tror det stod något i stil med "Musikalklassikern The Sound of Music". Mitt på dagen. En varm vår eller sommardag.

Det var något annat jag hade tänkt göra den dagen än titta på TV. Men jag fastnade djupt in i filmen. Jag minns att det var en tår eller två som kom där mot slutet. Speciellt då jag aldrig reflekterade över att det hela utspelade sig under nazisttiden förrän de plötsligt tog över landet. (Eller något i den stilen, jag har faktiskt ingen aning om vad som händer i filmen, jag har dock tänkt att jag borde se (om) den efter att teatersäsongen är över)

Så filmen gjorde intryck. Så mycket minns jag. Den gnagde i mitt huvud ett bra tag efteråt. Men det var ju en musikal och den hade kommit mitt på dagen. Så jag kunde ju inte direkt bara fråga någon skolkamrat eller något i den stilen "Såg du den där filmen som kom, den var ju sjukt awesome."

Dessutom är jag ju av manligt kön så musikalfilmer som handlar om kärlek hör ju inte till det man ska erkänna att man tittat på och gråtit medan man gjort så. Det ska ju vara Star Wars.

Så i något år framåt var The Sound of Music en film som jag ärligt trodde att bara jag hade sett och det hade varit en upplevelse. Ibland råkar man ju se litet speciella filmer och de fastnar i ens huvud. Jag menar filmen var textad till svenska på samma sätt som de Suomi-filmi filmer de brukade visa. Och ibland kan man se en sådan och bli blown away men ingen annan har egentligen sett dem.

Sedan i högstadiet på en musiklektion så plockades en av låtarna från filmen fram och jag fick stora ögon av igenkännande. "Det var ju en sång från den där filmen jag såg." Innan jag hann entusiastiskt uttrycka min kärlek för filmen i fråga, eller åtminstone ett igenkännande, suckade en annan på min klass och sade hur trött hon var på den sången och den musikalen.

Då insåg jag att det här var tydligen något som så gott som alla i hela världen kände till. Och kort därefter så började jag se alla referenser och parodier på det hela på det där sättet som man alltid stöter på ord som man nyss lärt sig på otroligt många ställen.

Så det här överlånga inlägget. Vad månne det hade för poäng? En sak som jag kommer att tänka på nu efter att ha skrivit det är att det förmodligen var ganska bra att se The Sound of Music utan det bagage som filmen har med sig. Som hela klassikertänket. Ofta om man "tvingas" titta på en klassikerfilm som är av det äldre slaget så är inställningen genast litet avog. Eller om det finns förväntningar bakom. Men jag råkade bara trilla över filmen och det faktum att jag fastnade så hårt som jag trots allt sedan gjorde kunde ju betyda något. (Trots att jag missade de första minuterna)

Dock har jag länge dragit mig för att se den pånytt. Min magiska minnesbild som jag beskrivit känns så trevlig att jag är rädd att den skulle förstöras av att verkligen se filmen. Men man får väl se.

 

Och nu inser jag att ett så här långt inlägg borde ha haft en bild eller två. The Sound of Music har premiär på Raseborgs Sommarteater 22.6 och spelas ända till 4.8. Välkomna :)

Publicerad 21.06.2016 kl. 13:30

Tiden rinner iväg

Jag hade ju en helt bra uppdateringsfrekvens där ett tag. Sedan blev det bråda tider på jobbet och det ända stället jag orkar blogga på är ju när jag sitter på jobbet. För hemma finns det så mycket annat att göra.

I filmväg har jag sett en hög. I bokväg har jag läst några. I spelväg har jag spelat en mängd brädspel nu när mina helger varit mer lediga än tidigare.

Lediga helger har ju varit trevligt att ha de också. Även om det givetvis kändes tomt så där en stund efter att teaterföreställningarna var slut. Men nya projekt är på gång och jag måste väl njuta så länge jag har ledigt.

Det här är kanske en statement of intent. Det finns filmer jag sett som jag känner att jag borde skriva om. Vi får se hur det går. Jag såg i alla fall Room och Anomalisa som båda var helt otroligt bra. Och så såg jag Hail, Caesar som var riktigt skoj och så såg jag filmen som jag kände att jag måste skriva något om någonstans för alla skriver om den.

D.v.s. Batman v Superman: Dawn of Justice.

Den var ju inte bra liksom. Så som har konstaterats över hela internet. Men jag borde få ihop någon text om varför den inte var bra så att jag sedan kan lämna den bakom mig.

De tjänade dock in över 200 miljoner under påskhelgen när den hade premiär så det kanske inte är så stor skillnad om den är bra eller inte.

Publicerad 29.03.2016 kl. 14:55

The Revenant och misär

Så jag såg The Revenant för någon vecka sedan. Filmen som fått en hög med nomineringar för den där statyetten. Jag gick in med vissa fördomar. Här och där tyckte jag mig ha hört om hur den mest bara handlar om misär och plågor medan man försöker ta sig vidare... Genom vildmarken.

Och det var ju ungefär vad den handlade om. Den här vildmarksmisären där allting bara blir värre och värre hela tiden är en "trope" som jag inte varit så hemskt stort fan av. Den finns överallt och visst den har ju sin plats.

Men när jag var yngre så var den oftast med i diverse fantasyböcker. Speciellt då de var kopior på Härskarringen där Frodo och Sam bara har det mer och mer svårt hela tiden utan möjlighet till vila på vägen till Mordor. Annan fantasy gjorde liksom samma sak. Huvudpersonen blev bara hungrigare och tröttare hela tiden genom resan i Mörkrets land.

Mest var det ju att själva skildringen kändes litet ensidig. Jag visste hela tiden att det ju bara blir värre och värre tills det sedan tar slut. Å andra sidan. Vilket är egentligen alternativet? Det kanske har mer och göra med längden då. Eftersom jag ju gladeligen ser hur det bara blir värre och värre med John McClane i Die Hard.

Men Revenant då? Jo den uppfyllde ju ungefär mina fördomar. Jag togs litet ut ur filmen då den låtsades vara realistisk men kändes hela tiden överdriven. Den var ju vacker att se på i alla fall. Med alla stora vyer över vildmarken. Vildmarken har alltid fascinerat på något sätt. Platser där få människor någonsin vandrar och skildringar om dem. 1800-talet och Amerika med dess (för västerlänningar) outforskade områden.

Förstås själv är jag alldeles för bekväm för att ens tänka tanken att vandra omkring i någon finsk skog när vädret är förjävligt :) Men man kan ju halvdrömma den romantiska bilden som visas i The Revenant.

Faktum är att jag nästan helst sett en film som handlade om det som hände just före filmen började. Vardagen som pälsjägare och kanske litet politiska motsättningar med franska motsvarande och lokalbefolkningen.

Men det som egentligen tog mig litet ut ur filmen i Revenant var att det var svårt att veta vilket väder det var meningen att det skulle vara. Det varierade stort mellan klart vårväder med forsande smältvattenbäckar och sedan helt plötsligt vandrar huvudpersonen på en igenisad sjö som inte verkar ha några tecken på att smälta bort.

Det är förstås helt beroende av filmandets omständigheter. Speciellt då jag hörde att de filmade på riktigt ute i vildmarken och inte i någon studio. Kan inte vara lätt att få "continuity" att fungera över månader ute i skogen (dessutom i olika länder).

Jag ångrar inte att jag såg filmen. Även om den innehållsmässigt kanske inte var det mest givande.

Publicerad 12.02.2016 kl. 13:00

Redshirts

Jag köpte en hög med böcker för några veckor sedan. För att lägga på högen av oläst som nästan börjar bli skrämmande. Mest för att jag tycker att jag läser för litet. Men så verkar inte fallet egentligen vara för på relativt kort tid har jag avnjutit böcker i ganska bra takt. (The Long Utopia och Resan till mörkret)

Men nu i helgen. Eller på lördag faktiskt. Läste jag Redshirts av John Scalzi. Orsaken till att jag tänkte skriva något om den är det faktum att jag läste igenom den på mindre än 24 timmar. Visst det är kanske inte världens längsta bok men den var ju väldigt lättläst i alla fall.

Det är intressant med böcker på det sättet också. Vissa böcker är bara snabblästa. Det beror på saker som om jag sett fram emot boken väldigt mycket. (sådär som när jag läste sista potterboken på tolv timmar. Så gott som sträckläsning eller när förra Song of Ice and Fire kom ut)

Men ibland flyter det bara på. Och det är en litet speciell konst. Och jag kan ju inte säga annat än att Scalzi helt klart lyckades med det i Redshirts (men också i Old Man's War som jag minns att jag läste relativt snabbt)

För sedan finns det ju böcker som är jättebra de också men där läsningen bara går oerhört långsamt. Och med oerhört menar jag oerhört.

Jag försöker komma på något exempel men givetvis misslyckas jag nu när jag försöker. Men det finns i alla fall böcker som känns otroligt svårlästa eller åtminstone svåra att komma in i. Man når aldrig riktigt något "flow" under läsningen och ströläser ett kapitel här och där.

Oftast, om boken ändå är bra, så blir det ändå litet sträckläsning mot slutet när allting knyter ihop och plötsligt blir oerhört angeläget. (igen låter det som om jag pratar mo en specifik bok och kanske jag gör det men jag kan inte komma på vilken det skulle vara)

Om Redshirts borde jag väl säga några lösa ord också. Om vad den egentligen handlade om. Den var härligt "meta" det kan man åtminstone säga. Och speciellt slutet före de tre coda fick mig att skratta högt. (Och i slutet efter de tre coda fick jag något skräp i ögat tror jag)

Jag vill liksom inte säga något om den. Egentligen. Man får allt man behöver veta från titeln.

Publicerad 09.02.2016 kl. 17:10

Tarantinovåld och ondska och sådant

Så jag såg Hateful Eight förra veckan. Riktigt bra och spännande film samtidigt som den ju var väldigt typiskt "Tarantino". Men varför ändra på det man är bra på?

Häromnatten lyssnade jag på Filmspottings recension av Hateful Eight (kombinerad med The Revenant, som jag inte ännu sett för den har ju premiär här först den här veckan) och så kom den diskussionen som väldigt ofta dyker upp och speciellt med Tarantinofilmer. Tarantinos övervåld mot tydligt "onda" karaktärer och ifall det här är något man ska tycka att är... bra.

Eller något. Jag minns för mig var en annan recension jag lyssnade på för ett antal år sedan om Inglourious Basterds där det verkade självklart bland de som talade att alla nazisterna i den filmen förtjänade allt de fick och att det var en slags våldsporr där man utförde dåd mot så tydligt onda personer att det mest bara var positivt.

Jag hajade till för jag hade alltid sett det (och även andra Tarantinofilmer) från helt andra sidan. Jag har för det mesta tyckt att karakterärna i dessa filmer förmänskligas. De är inte onda bara för att de är onda utan det är tydligt att det finns en kontext bakom. De onda nazisterna eller slavägarna eller forna sydstatarna kändes helt och hållet som fullt tredimensionella människor.

Inte som de karikatyrer som det så ofta känns som de associeras som. Visst deras svagheter är ju att de är förjävliga människor som gör förjävliga saker. Men jag har aldrig känt att jag inte skulle ha kunnat sympatisera åtminstone litet.

Det här känns som något jag har skrivit om förut. Och ibland funderar jag riktigt hur ond (eller sociopatisk :P) jag egentligen är. När jag inte tycker att folk som andra helt klart ser som överdrivet onda inte riktigt är det för mig.

Med det sagt gillade jag skarpt persongalleriet i Hateful Eight. Smidigt utmejslade personer hela bunten. Även om de inte alltid var vad det utgav sig för att vara. Och det fanns ju verkligen skäl för titeln "hateful" på ett sätt som också kändes... realistiskt?

Det här är också litet svårt ord i Tarantinosammanhang eftersom de alltid talas om hur överdrivet saker och ting är i de filmerna. Medan jag alltid känt att det handlar om... inte verklig realism så åtminstone någon slags känslomässig realism. Men det vet jag inte så mycket om.

Men i USA kort efter inbördeskriget kan jag tänka mig att dessa "Hatefuls" verkligen kunde ha varit vad de var.

Publicerad 27.01.2016 kl. 16:15

Top 10 filmer från 2015

Så varje år försöker jag göra en topp-tio filmer från året som gick. Varje år grämer jag mig över vad jag inte ännu har sett. Men i år tänkte jag att “skit i det”. Med mina hårda och arbiträra kriterier om vilka filmer som räknas som 2015 så finns det en hög med filmer som inte ännu kommit ut från 2015 som jag vill se (Hateful Eight sådär som ett exempel) och så finns det filmer från 2014 som var jättebra och som inte kom utanför landet där de släpptest men de är ju 2014-filmer ändå (What We Do in the Shadows är exemplet här).

Så vissa filmer dyker inte upp på listan. Som jag insåg ifjol har min “filmcred” minskat rejält den senaste tiden. Jag ser inte riktigt lika många småfilmer som tidigare. Utan det blir de där stora biofilmerna bara. Så inga gömda guldkorn här inte.

Så. Topp tio.

 

10. Mission: Impossible - Rogue Nation

Mission impossible-serien är gediget hantverk med otroligt mycket trevlig spänning. Den här gången ökade de dessutom svenskantalet till två. De t.o.m. har dialog med varandra. På svenska. Nästa steg är ju att börja ha finlandssvenskar som pratar finlandssvenska i filmer. get on it. Och jo filmen är ju bra alltså.

 

9. Man from U.N.C.L.E.

Den här filmen såg jag stort fram emot men missade den när den gick på bio. (Så mycket brådskande hela tiden) Detta gjorde att jag såg den under… Hur ska man säga det… Mindre ideala förhållanden. Det här är en film som jag önskar att jag hunnit se på bio. Och det är en film som jag tror skulle varit högre upp på min lista OM jag hade sett den på bio. Jag skrev litet om den i ett decemberfilmsinlägg. Där jag också skrev om min mancrush på Armie Hammer. Ge mig mer Hammertime!

 

8. Tomorrowland

Jag gillade Tomorrowland mer än de flesta. Jag har skrivit om min önskan att ha mer vetenskapspositiva filmer och så. Och den här är NÄSTAN vetenskapspositiv. Det skulle ha räckt i ett år där vi inte hade fått en annan film som jag har på min lista högre upp. Men faktum är att sist och slutligen handlar också den här filmen om att man ska spränga upp något. Men det hjälper inte mot den starkaste scenen i filmen som jag nu ska försöka beskriva litet grann.

Sannolikheten sjunker. Litet.

Jag blir tårögd bara jag tänker på det. Det var ett fistpump-moment.

 

7. Kingsman: The Secret Service

I ett år där vi hade en bondfilm så har jag tre spionactionfilmer rankade högre än Bond (som, spoiler alert, inte kom in på listan). Länge var Kingsman i min top 3. Det är något med den här filmen som är litet extra. Den tar saker lättsamt tills den plötsligt inte gör det. Jag läste en artikel som poängterade eller analyserade eller något sådant hur introduktionsscenen egentligen sammanfattar hela filmen. Med tre-fyra vändningar som tar över hela spektrat liksom. Man kan lungt säga att jag är intresserad av vad Matthew Vaughn gör i framtiden. Oavsett vad det är. Jag tror en av hans filmer kommit in på nästan varje lista jag gjort hittills.

 

6. Crimson Peak

Det här var en överraskning för mig. Vilket kanske gör att den är högre upp än vad den annars skulle vara. Jag visste inget om den när den plötsligt dök upp i den lokala biografen. Annat än att det var Guillermo Del Toro som regisserade. Jag såg den inte i den lokala biografen för jag tyckte mig se litet frågetecken när folk sade att den var rätt värdelös. Men senare såg jag folk som försvarade filmen ganska hårt.

Så till slut var jag ju tvungen att ta mig en titt. I Sverige. Det var ovant att läsa båda raderna text men annars gick det ju bra.

Och ja, jag gillade. Det var färggrant och det var inte så… skräckigt som det kunde ha varit. Jag är ju sist och slutligen inte så bra på att hantera riktig skräck. Men det här var mer i min stil.

 

5. Inside Out

Pixars känslofilm. Kanske litet av ett mästerverk. Innehåller ishockey så det är ju alla sakers stora vinst. Och… Ja… Det var kul med minneskulorna och… Ah. Som vanligt när jag kommer högre upp i listan har jag svårt att egentligen uttrycka vad jag tyckte. men det var fantastiskt! Juh! Varför är den här bara femma? Den borde vara högre upp!

 

4. The Martian

Därför att förnuftet övervinner känslan till slut. Eller något. Vetenskapspositiv och allt det där. Jag skrev väl litet av ett inlägg om den här filmen efter att jag såg den. Överleva uppe på Mars. Jag har ju inte läst boken. (trots att jag slukade allt som hette Mars där ett tag) Men det här är ju en bra del i min Marsfandom. Jag hoppas verkligen att vi (människosläktet) börjar ta sig dit så småningom.

 

3. Ex Machina

Jag ogillar inte Chappie lika mycket som så många andra. Men det är ju bara att inse faktum att det här är den AI-filmen som är riktigt bra. Så spännande. Och inte fördummande överhuvudtaget. Den gör så mycket rätt.

 

2. Star Wars: Episode VII - The Force Awakens

Det är ju Star Wars. En sekund tänkte jag lägga den lägre ned på listan. Ex Machina och Martian är kanske nästan bättre. Men sedan tänkte jag på Rey och ljussabeln och jag var tvungen att lämna förnuftet därhän och bara inse att den här filmen ju bara är exakt vad jag väntat på… en stund. Star Wars är alltid Star Wars och jag lade även prequels högt upp på mina listor när det begav sig (före den här bloggen men kanske annanstans) trots att de kanske inte var så bra. Men den här är så bra. Trots att jag nu börjar hitta folk som mest bara vill säga att den inte är det. För på internet vill alla vara av annan åsikt.

 

1. Mad Max: Fury Road

I live. I die. I live again.

Var ju inte direkt det mest oväntade valet. Men lyssna bara på Brothers in Arms och säg inte att adrenalinet bara flyter genom ådrorna och allting känns som att det kommer att ordna sig i den bästa actionfilmen på evigheter. Evigheter. Som jag sagt om och om igen: det sämsta med den här filmen är att alla andra actionfilmer är bara “meh” efter den här.

Publicerad 09.01.2016 kl. 14:17

Snö...

Jag brukar nu och då alltid säga hur trevligt det är med avsaknaden av snö och alla jävligheter som snön medför. (de är inte få) Men nu börjar också jag bli litet trött på det här midsommarvädret.

Det är ju liksom bara otroligt deprimerande. Vanligtvis brukar det ju åtminstone finnas något litet spår någonstans. Mer än en dag (det var ju faktiskt en hoppfull dag här för en vecka sedan eller så) då man ser ut genom fönstret och taken är litet vita. Bara litet grann. Marken behöver inte ha något.

Men nej. Nederbörden har ju inte direkt saknats så allt som skulle behövas är litet av den där kylan. Faktum är att jag har närapå noll julstämning. Jag tvångsplockade fram litet julpynt och tände några ljus och så, men just nu när jag tänker på det känns det mer deprimerande än inte.

Kanske den här mörkerdepressionen börjar ta över mig. Det ska den nog inte lyckas med för jag ska nog kämpa med tänder och naglar (troligtvis inte ett svenskspråkigt uttryck) för att den inte ska göra det.

Det är förstås inte många dagar kvar till jul och den tidigare utlovade vita julen lyser med sin frånvaro. (hoppet fanns ju där ända till ungefär en vecka sedan då det inte fanns något som helst spår av litet kyla) Jag har inte kollat än men jag gissar att det nya året blir lika mörkt. (Det brukar ofta vara rätt mörkt. Jag har dessutom rätt deprimerande nyårstraditioner :P).

Men faktum är att jag fortfarande lever i hoppet om att jag kommer att gnälla över snön någon gång under sportlovet. Som under midsommar så blir det ju sommar sedan senare. Ibland.

Eller är det nu bara så att vi numera är fast i samma väder året om med bara litet skillnad i ljusnivå. Men eftersom depressionen inte tagit över mig helt än, (jag försöker ju vara en positiv person liksom) så vägrar jag tro att det är något bestående.

Förhoppningsvis.

Glad mörkaste dag på året, by the way.

Publicerad 22.12.2015 kl. 11:00

Star Wars: The Force Awakens (recension kanske?)

Alright så årets mest efterlängtade film (förneka det inte, fastän inte du bryr dig så bryr sig alla andra) hade sin premiär och jag tänkte försöka skriva ned något om den. Så här i recensionsformat. Jag tänkte t.o.m. försöka låta bli att spoila allt för mycket. Fast om man är som jag så är en åsikt redan en spoiler.

För faktum är att jag har märkt att för mig är det inte så viktigt om storyn är spoilad utan det är viktigare att jag inte vet om filmen är bra eller inte före jag ser den. Detta gäller då endast sådana filmer som jag vet att jag ändå måste se. Filmer som jag inte bryr mig om där är det ju viktigt att veta om den är bra eller inte för om den visar sig vara bra så måste jag ju se den sedan.

Så jag kommer att spoila ifall jag gillade filmen eller inte. Den värsta av alla spoilers.

Så hur ska jag tackla det här riktigt. Det finns så mycket att fundera över. Väldigt mycket är positivt. Faktum är att jag så här på rak arm väl fortfarande är så fast i filmen att jag inte direkt kommer på något jättenegativt. Det är kanske bäst att börja med det negativa egentligen så slutar vi positivt.

Det största negativa som jag kom att tänka på är att filmen har för mycket story. "What?" säger någon, "för mycket story?". Ibland känns det som om saker sägs och görs bara för en massa spinoffs och uppföljare. Det är mycket som ska sägas och göras för att "set the scene" och allt känns kanske inte alltid naturligt.

Sådär det var det negativa undanstökat (förutom att såhär på första titten så har inte John Williams gjort något nytt tema som bara was AMAZEBALLS) resten är positivt. Väl.

Det största är väl egentligen Daisy Ridley som spelar Rey, en av huvudrollerna i filmen. Redan i trailern var jag helt såld på henne och här nu när jag skriver så får jag tårar i ögonen av att tänka på några scener som hon gör. Här hade jag förväntningar och de uppfylldes något otroligt. John Boyega som ahr den andra huvudrollen är också bra och jag gillar verkligen att filmen lyfts upp och hålls stadig med den nya generationen av figurer.

De gamla typerna är mest där för att ge över facklan. Inte för att inte de också får sin tid i rampljuset igen. Speciellt Harrison Ford (ingen länk behövs här guys) får mycket screentime och verkar ha roligt med en Han Solo som återgår litet till vad han eventuellt var före den första Star Warsfilmen började.

En annan grej är förstås skurkarna som är trevligt skurkaktiga men det är också tydligt att de är en ny generation skurkar. Här tänkte jag litet på hur hjältarna leds av det "gamla gardet" medan skurkarna är helt nya och dessutom unga. Så skillnaden från A New Hope där skurkarna var det "gamla gardet" och hjältarna var nya. På sätt och vis. Jag vet inte riktigt vart jag vill komma men någonstans finns en skillnad där.

Filmen är dessutom skojig. Det är högäventyr där man alltid nu och då kan kasta ur sig fyndigheter. Ett trevligt äventyr helt enkelt. Speciellt gillar jag (igen Diasy Ridley) hur Rey är ett fan av Han Solo och deras äventyr. Speciellt då hon visar att hon är lika bra som Solo på diverse saker.

Det finns också mängder med referenser till tidigare filmer. Ibland känns de kanske litet övermånga. I viss mån är filmen nästan en remake av A New Hope och händelseförlopp följer den ibland med diverse twistar här och där. Men det är ju också trevligt att veta att man befinner sig någonstans där man känner sig hemma.

Jag känner ännu att jag inte har sagt allt som jag vill säga. Speciellt när det gäller spoilersaker och alla andra personer i filmen, Det finns nästan för många. Men det är ändå bara roligt. Slutstriden är också något alldeles speciellt, med strider som inte är som i Episod 1-3 där de som slåss med ljussvärd vet vad de håller på med. Utan det är mer "in-training".

Nej jag ska väl sluta nu.

Det var en rätt bra film. Och jag hoppas att det fortsätter att vara bra trots att jag är rädd för att vi får Star Wars-fatigue. Sådär som vi fått Marvelfatigue. Men kanske inte ännu.

Publicerad 17.12.2015 kl. 11:20

Abotaclypes

Nu ska jag inte decemberfilma, det känns somom jag skrivit om det mesta jag sett på sistone. Förutom Spectre och Beasts of no Nation. Men av någon orsak känns det inte jätteangeläget att skriva om dem och jag vet ju inte riktigt vad jag ska skriva.

Eller det vet jag ju egentligen. Idris Elba som är med i Beasts of no Nation borde ju definitivt vara nästa James Bond!

Nästa film är väl Star Wars, som går på Bio Pallas kl. 11.00 och jag är ledig så... Win-win. Nu ser jag på sidan att den också går 24.00 på onsdag. Men den är placerad så att det är onsdag kväll? Men om det är midnatt onsdag morgon så då... Vet jag inte hur jag ska göra! OH NO. Dilemma.

Oavsett det här inlägget är ett av de där stream-of-consciousness. (somom inte alla vore det) Jag funderar litet vad jag ska skriva resten av december än. Det är liksom inte dags för årets topplistor än. Även om jag säkert kunde knyppla ihop några. (årets tv-serier. Det kommer förmodligen inte att förändras under julpausen)

Men på spel och filmfronten så är det mysket som ännu ska ses.

På tal om spel funderade jag på att ta litet decemberspel. Jag har spelat en del. Och en del av det har jag pratat om på LUCcast (där vi för övrigt bandade in två episoder under helgen och en av dem finns redan att lyssna på!)

En sak är åtminstone klar. Det är alltid lättast att blogga när man inte har något att göra på jobbet. För hemma så har man alltid något att göra.

Publicerad 14.12.2015 kl. 12:15

Decemberfilm: Mockingjay: Part 2

Det är litet intressant det här med de här nya filmserierna. Där ursprungsmaterialet delas in i fler delar än det ursprungligen var och sedan så bestämmer sig filmskaparna fantasifullt nog att bara della in filmerna i två och kalla dem Part 1 och Part 2.

Det gör ju det också litet småskoj om man kallar dem enligt första filmen och en siffra efter. Så istället för Mockingjay part 2 så blir det Hunger Games 3 part 2. Eller i Final Fantasy-termer. Hunger Games 3-2.

Hur blir då The Hobbit. The Hobbit 1-1, 1-2 och 1-3? Det börjar kännas somom man spelar Mario.

Jag hade litet småförväntningar på Mockingjay Part 2, mest för att jag gillade ju böckerna (och litet här) och hade vissa förväntningar på slutet. Det var förstås en sådandär Harry Potter-epilog där allt nästan var OK. Men definitivt ändå inte och jag var ju mest intresserad av hur de skulle flytta det litet halvmelankoliska slutet till filmformat. Eftersom det ju ändå mest var sådandär inre grej.

Det är förövrigt något som den här filmen gör om och om igen. Jennifer Lawrence är ju jefligt bra (jag kan inte hjälpa att tycka att hon är en favorit.) men den här filmserien skapar högvis med inre monolog utan att säga något. Jag vet inte exakt hur de gör de men en massa närbilder på Jennifer Lawrences stoneface.

Det känns somom hon aldrig egentligen visar något. Och genom att aldrig visa något så visar hon ju precis allting. På sätt och vis. Så kamerna bara älskar närbilder av Lawrence när hon utan att blinka stirrar in i väggar. Och det säger endera massor av saker som ord inte behöver eller absolut ingenting.

Eftersom jag har läst böckerna (dock så länge sedan att jag knappt kom ihåg något av det som hände i filmen) så hade jag ju massor av intre monolog.

Dock så måste det ju också sägas att alla andra personer runt om Lawrence (Eller borde jag skriva Katniss?) säger oftast rakt ut vad de tänker eller vad de borde tänka.

Filmen kan ju inte vara lika sparsam med att uttrycka vad man tänker som Mad Max: Fury Road (muahahaha Fury Road kunde jag få in i alla tankar om jag bara försökte)

Publicerad 07.12.2015 kl. 13:45

Decemberfilm: Elser

Elser såg jag faktiskt för bara några dagar sedan. Jag visste väldigt litet om den men Tyskland under andra världskriget. Det är sådant jag går igång på. Samma regissör som Der Untergang, som var en film jag gillade skarpt när det begav sig. Även om den väl nuförtiden är mest känd för alla hitlerreaktionsvideon.

Elser handlar om någon historisk person som utförde ett attentat mot hitler 1939.

Men som vanligt tänker jag kanske inte tala så mycket om filmen i sig. Utan hemmafronten och andra världskriget. Det här känns som något jag har talat om tidigare. Jag orkar inte nu gå in i arkiven och kolla men jag vet att jag tidigare har nämnt Connie Willis Blackout/All Clear som är tidsresa i blitzen över London.

Men närmare den här filmen är kanske Sophie Scholl (filmen, inte personen) som också i viss mån behandlar hemmafronten och då framför allt en viss motståndsrörelse mot nazismen inuti Tredje Riket.

Det är något fascinerande med porträtteringar av vardagsliv medan krig pågår. (Eller i upptakten till krig, som i Elser) Det känns somom detta är något som porträtteras allt för litet. Eller så är det väl så att jag som bara tittar på science fiction och fantasy inte riktigt får den mängden hemmafrontskrigsporträtteringar som kännare får.

Speciellt i spelmediet har jag många gånger nämnt att jag skulle vilja se fler spel som handlar om andra saker än krig under pågående krig. Men också filmer. T.ex. såg jag La Rafle för ett tag sedan (en film som handlar om insamlingen av judar i ockuperade Paris) och i den fanns det några tidiga scener som handlade mer om hur människorna försökte ha någon form av halvnormalt liv under ockupation.

Det finns säkert fascinerande berättelser som det också gjorts film av. (tipsa gärna om någon läsare råkar veta)  Bara det visuella i alla härliga naziflaggor och så mycket propagandaförtryck medan folk försöker följa med strömmen och inte ta så mycket uppmärksamhet och bara överleva.

Alla behöver ju trots allt inte vara motståndsrörelsehjältar.

I Elser t.ex. finns det en lokalavdelningsnazist som egentligen porträtteras relativt sympatiskt. En helt vanlig människa som ju nog bryr sig om de människor han trots allt bott tillsammans med hela sitt liv. Bara för att han tar på sig statlig uniform behöver ju inte betyda att man genast blir ondskan personifierad.

Alla är vi människor och alla gör vi dåliga och bra beslut nu och då. I Elser verkar det ju också som personen Elser mer är en produkt av omständigheter. Mer en personlig resa där små förändringar i händelseförloppet kunde lett till helt andra slutresultat. (och då menar jag i det som leder till att han utför attentatet, inte de små detaljer som gör att attentatet misslyckas)

Publicerad 04.12.2015 kl. 14:45

Decemberfilm: The Man from U.N.C.L.E.

Alright, nästa film. Den här såg jag kanske i oktober så den börjar väl bli litet luddig men nog har jag någorlunda koll. Det är alltså Man from UNCLE. Ursprungligen en TV-serie och en Bondpastisch eller något i den stilen. (Säger jag och linkar till wikipedia där den korrekta informationen finns)

Nya filmversionen är en lättsam spionhistoria som utspelar sig under kalla kriget. I mångt och mycket kan man nästan säga att det är en bättre Bondfilm än Spectre. Men det är väl för att så många var besvikna på Spectre.

Filmen är regisserad av Guy Ritchie som jag nog har litet av en svag punkt för. Sherlockfilmerna (inte nya brittiska tv-serien) är kanske inte de absolut bästa som någonsin har gjorts men de är trots det ganska passlig underhållning. Och Ritchie har ju ett visuellt grepp som åtminstone är skojigt.

Det ser man i den här filmens actionscener. Mer än en gång sker allting utanför fokus i bakgrunden medan kameran fokuserar på något alldagligt i förgrunden. Åtminstone jag gillade det. Men det är förstås också något som kan gå vem som helst på nerverna när som helst.

I filmen finns också Armie Hammer som jag är litet av ett fan av. Det var på någon podcast som någon i förbifarten bara nämnde hur bra Armie Hammer egentligen är och jag tänkte "Ja fan det är han ju."

Jag tror det var i samband med Lone Ranger, som kanske inte är världens bästa film och där Hammer överskuggas av en Johnny Depp som aldrig riktigt förstår när han ska sluta. Men det var väl där som de nämnde att det finns en charm med glimten i ögat Hos Armie Hammer de få gånger som det får visas i Lone Ranger. Han har helt enkelt otroligt bra komisk timing. Och så har han ju ett perfectly chiseled stone face when required! Liksom. (jag visste inte hur jag skulle säga "perfectly chiseled" på svenska)

Så Armie Hammer är litet av en undervärderad juvel och här får han göra ganska mycket deadpanskoj.

Det är förstås inte komedi rakt igenom. Utan det finns ju delar som inte är direkt slapstick också. Det är en av de grejer jag brukar tycka om i karaktärer som inte tar saker på så djupt allvar. Det träffare djupare sedan när de till slut gör det.

Nu kanske den här filmen inte är något ypperligt exempel på detta. Men det finns ett spår av mörker här och där och eftersom det bara handlar om spioner så handlar det hela tiden om att gömma det verkliga mörkret bakom en fem-sex masker.

Publicerad 03.12.2015 kl. 17:25

Decemberfilm: Crimson Peak

Så om jag försöker börja mitt decemberbloggas med en film som jag såg för... en halv månad sedan ungefär. Jag var på en dagsresa till Svea i väst mest bara för att (det är väl också något jag borde skriva om, jag tog ju till och med några bilder) och mitt i mitt vandrande i Stockholm så tänkte jag att fördriva tid en stund med ett biobesök. Filmen i fråga blev Crimson Peak som jag egentligen inte visste något om utan hade bara hört Guillermo del Toro och att den delade åsikter ganska så mycket (på twitter då, av de jag följde).

Jag missade den när den gick här hemma i Karis men ett besök i Svea var ju ett ypperligt tillfälle att fånga den på matiné.

Det är rätt skoj ibland att gå och se på film med minimal info. Vissa filmer så bombas man av information från alla håll och kanter men det finns ett visst nöje att blindse en film. Jag har hört att det gjort studier i att filmer inte blir sämre av att man har fått dem spoilade på förhand men själv minns jag ändå fler gånger jag blivit överraskad av en film som jag inte visste mer om än att någon sade "du måste se den här" än filmer där jag i princip visste allt som skulle hända.

Originalmatrix var en sådan upplevelse. Jag gick endast på rekommendationen "se den och läs inte vidare vad jag har att säga här".

Så vad säger det här om Crimson Peak? Nå kanske inte så mycket. Filmen är inte direkt oförutsägbar men jag är inte helt säker på vad det är som delade folk. Kanske den inte var det mest fantastiska man sett på länge. Men om inte annat så är den visuellt oerhört vacker.

Färgrann. Crimson Peak är ju en härligt röd färg som genomsyrar alltihop. Kombinerat med färggranna kläder som kontrasterar alltsammans. Det är ingen blek skräckfilm i Saw-färger utan här använder vi hela paletten.

Och Jessica Chastain gör en härlig Eva Green :) Helt ärligt tänkte jag genom filmen "det där är inte Eva Green men det är exakt Eva Green".

Så nu har jag ordat om Crimson Peak utan att egentligen orda om Crimson Peak. Vilket gör att om den låter litet småintressant så kan man gå halvblind in i den. Förstås jag hade ju trailern där uppe men den behöver man inte se.

Och glöm inte att spöket bara är en metafor.

Publicerad 02.12.2015 kl. 21:30

Star Wars hype eller julhype?

Tydligen var det lillajul och första advent och sådant här under helgen. Det gick mig litet förbi, men det är ju inte så konstigt med tanke på vädret och så. På den här bloggen har jag ibland haft litet halvtradition att skriva en hög med inlägg under december. En sådandär self-indulging julkalender och jag tänkte att jag kanske skulle göra en sådan också i år.

Problemet är förstås det vanliga. Vad ska man skriva om? Om inte annat så kunde jag ju skriva något om den hög med filmer jag har sett. Eftersom det är det som jag skriver mest nuförtiden.

Och på tal om filmer. Star Wars kommer ju om dryga två veckor. När det släpptes trailers blev jag otroligt hypad. Jag har hela tiden försökt att trycka ned alla förväntningar på filmen eftersom jag ju vet att den kommer att vara helt värdelös och en stor besvikelse. Men samtidigt kan jag inte låta bli att ha otroligt höga förväntningar.

Trots att den ju blir dålig. Men kanske inte. Men jo. Jag har inte följt med så noga mediablitzen för filmen nu när den trappas upp. Efter trailern kom det några TV Spots och dylika saker och de har jag mest väl hoppat över nu.

Ju närmare vi kommer "dopparedan" ju mer av all Star Warskrääsä kommer det ju att finnas. (om det inte redan finns det. Jag förmodar att det gör det och jag bara inte riktigt följer med)

Det Star Warskrääsä som jag förmodligen kommer att plocka upp är The Force Awakensversionen av X-wing miniatures game. Jag har stundvis funderat att köpa en andra av grundspelet tidigare. Men nu får man ju det med en gnutta annorlunda skepp så det är win-win. Jag behöver inte köpa två av samma och jag får två av samma ändå!

(Det är väl av samma orsak som Pandemic Legacy har en blå låda och en röd låda.)

Ja, jag var ju också så hypad att jag i en stunds svaghet gjorde en egen Star Wars-trailer

Vad gör man inte för att undvika att skriva på NaNoWriMo (som jag förövrigt misslyckades med spektakulärt i år igen. 2500 ord tror jag det blev till slut)

Publicerad 30.11.2015 kl. 14:20

Yes. Indeed. Jag är Shinan. Real name: Jan Karell. Kallas Jaane. Kallas också en hel del annat ibland. Jag minns sällan namn. Så det är därför som, när jag träffar dig, jag inte kallar dig vid ditt namn för tänk om jag sade fel namn. Det skulle vara litet halvfel. Jag är också raseborgare. Dvs jag kommer från staden Raseborg. De flesta som bor i Raseborg är dock inte raseborgare. Men några finns det väl. Det finns också ett antal raseborgare som inte bor i Raseborg.